Styrketræningsudstyr til hjemmebrug

Har du ikke tid eller lyst til at gå i fitnesscentret?

Eller ønsker du at gøre din træning mere effektiv? Så skulle du måske prøve at give hjemmetræningen et ekstra løft. Med styrketræningsudstyr såsom kettlebells, håndvægte, sandbags og lignende kan du faktisk komme overraskende langt.

Styrketræningsudstyr til hjemmebrug behøver ikke at være dyrt. Det handler blot om, at du køber det rigtige første gang. Der er nemlig ingen grund til at investere i større maskiner, da du sagtens kan nøjes med mere simpelt styrketræningsudstyr og samtidig få en god og optimal træning ud af det.

Vi vil i dette blogindlæg kigge nærmere på det styrketræningsudstyr, som du kan have stor glæde af i dit eget hjem.

 

Håndvægte

Er du seriøs omkring styrketræning og opbygning af dine muskler, så er håndvægte et must. De er alsidige og åbner op for et hav af forskellige øvelser til alle musklerne i kroppen, som du nemt kan foretage derhjemme. Effektiv træning og håndvægte er to begreber, der går hånd i hånd. Du skal derfor ikke være i tvivl om, at der er tale om et meget effektivt styrketræningsredskab, der er egnet til et væld af træningsøvelser.

Du kan træne stort set alle muskelgrupper med håndvægte, hvis du blot finder de rigtige træningsøvelser. Du kan dermed i princippet fuldføre en full-body træning, hvis du er i besiddelse af håndvægte. Dog er der nogle muskelgrupper, der er særligt glade for håndvægte. Det er blandt andet oplagt at træne triceps, biceps og skuldre, hvor træningsmulighederne er rigtig mange.

 

Fordele ved at træne med håndvægte:

  1. Øget styrke og muskelmasse
  2. Øget stabilitet og balance
  3. Øget udholdenhed i musklerne
  4. Lille skadesrisiko
  5. Identificering af ubalance i musklerne
  6. Kræver ikke særlig meget plads

 

Kettlebells

Består din træning hovedsageligt af vægttræning, vil du ikke kunne undvære kettlebells i dit hjemmefitness. Kettlebells er en tung kugle med et godt greb. De adskiller sig fra de almindelige og traditionelle håndvægte, ved at de både er velegnede til styrketræning og konditionstræning. Som regel holdes de i én hånd og de kan bruges til et næsten uendeligt antal sving og løft.

Du kan bruge Kettlebells i stedet for almindelige håndvægte til at træne muskelstyrken. Søger du på nettet, findes der også en masse videoer og øvelser, hvori du kommer hele kroppen igennem, får pulsen i vejret og fyrer en masse kalorier af.

Kettlebells fås fra 4 og op til 48 kg.

 

Fordele ved at træne med Kettlebells:

  1. Øget smidighed og forbedring af koordinationsevnen
  2. Begrænset risiko for skader
  3. Træning af alle muskelgrupper
  4. Kombination af flere træningsformer
  5. Sundere kropsholdning
  6. Perfekt til hjemmetræning

 

Competition Kettlebell

Er du en garvet træningsudøver, så er en competition kettlebell det rigtige valg for dig. Den såkaldte konkurrence kettlebell er især god til dig, der dyrker crosstræning, vægtløftning eller anden form for elitetræning.

Competition kettlebells gør det muligt at fokusere mere på at forøge din styrke og derved få mere ud af din træning, samtidig med at det gør det lettere for dig at træne korrekt teknik.

Competition kettlebells har præcis den samme størrelse og udformning, så det er blot farven og vægten, der er forskellig. Det betyder derfor, at du får en ens balance og teknik i øvelserne. Kettlebells fylder ingenting derhjemme og er derfor et fint styrketræningsudstyr, når du ønsker intensiv træning, uden at skulle ned i fitnesscenteret. Competition kettlebells er meget udbredt i træningscentre og til hjemmebrug.

 

Fordele ved at træne med competition kettlebell:

  1. Optimering af fedtforbrænding
  2. Muskelopbygning
  3. Fleksibel træning
  4. Træning af alle muskelgrupper
  5. Længere levetid end almindelige kettlebells
  6. Har et fantastisk og komfortabelt greb

 

Ultimate Balls

Ultimate Balls er i USA blevet markedsført som den uforgængelige Wall Ball, hvilket blandt andet vil sige, at det er luksusudgaven i forhold til de mange andre Wall Balls, som der ellers er på markedet. Boldene kommer aldrig ud af balance på grund af deres specielle konstruktion og mister derfor ikke sin runde form. Ultimate Balls kan bruges til de fleste øvelser, der udføres med bolde.

Boldene tåler udendørs brug, fugt og vand, og kan derfor både anvendes som wall ball, slam ball og til stærkmandstræning.

 

Fordele ved at træne med ultimate balls:

  1. Mister ikke formen
  2. Luksus Wall Ball
  3. Har et godt og komfortabelt greb
  4. Kan modstå vand og fugt og bruges udendørs
  5. Længere levetid end andre Wall Balls
  6. Effektiv muskelopbygning og fedtforbrænding

 

Wall Balls - Medicin Bolde

Walls Balls er crosstrænings bolde, som er et træningsredskab, du med stor kraft kaster op ad væggen. Du kan træne med en Wall Ball alene eller sammen med en træningsmakker, hvor I kan lave forskellige kasteøvelser. Du kan også bruge dem til mavebøjninger, squats, rygtræning, skulder, arme, læg, balder og konditionstræning til hjemmetræningen. Wall Balls har en kraftig syning, som giver dig et godt greb om bolden, mens du laver dine træningsøvelser.

Alle Wall Balls har samme diameter, så det er blot vægten, der er forskellen. Vægtangivelsen står i kg på bolden.

 

Fordele ved at træne med Wall Balls:

  1. God til alle kroppens største muskler
  2. Forbedret balanceevne
  3. Muskelopbygning
  4. Fedtforbrænding
  5. Forbedret udholdenhed
  6. Effektiv til hjemmetræning

 

Slam Balls

Slam Balls er et billigere styrketræningsudstyr, der ofte bruges til funktionel træning eller crosstræning. Bolden giver ikke et ”bounce”, idet du kaster bolden ned i jorden og derfor hopper den ikke tilbage, når du træner med en Slam Ball. En Slam Ball med en ru overflade gør, at det er lettere for dig at holde fast om bolden, når du laver træningsøvelser med den.

Du kan træne med Slam Balls alene, eller du kan kombinere din træning med en makker. Mulighederne er mange. En fællesnævner ved træning med Slam Balls og andre lignende medicinbolde er, at det foregår i et hurtigt og eksplosivt tempo.

 

Fordele ved at træne med Slam Balls:

  1. Godt redskab til træning af hele kroppen
  2. Hopper ikke tilbage
  3. God til hjemmetræning
  4. Opbygger core styrke – styrke i muskler i mave og i ryg
  5. God til eksplosiv træning såsom crosstræning, konditionstræning og styrketræning
  6. Fedtforbrænding

 

Prowler og slæder

En prowler – også kaldet en træningsslæde – er relativ enkelt styrketræningsudstyr, hvor du nemt kan lave intense workouts. En prowler minder om en slæde, som har håndtag, hvor man kan skubbe prowleren frem og tilbage. På prowleren/træningsslæden kan man typisk lægge vægte på, så man kan trække og skubbe den rundt. En prowler er let at gå til og ved at lægge vægtskiver på, kan du tilpasse og vægtøge efter behov og styrke.

Prowlers og træningsslæder kan bruges til både træk- og skubbeøvelser.  Og de findes i mange forskellige udformninger og modeller.

 

Fordele ved at træne med prowler og slæder:

  1. Godt redskab til træning af hele kroppen
  2. Forbedret kredsløb
  3. Forbrænder mange kalorier
  4. Tester din mentale udholdenhed
  5. Effektiv træning
  6. Fedtforbrænding

 

Sandbags

Vil du gerne kunne træne hardcore derhjemme, så er sandbags et super godt træningsredskab til styrketræning. Med en sandbag kan du træne hele kroppen og dermed få en god variation i din træning. Sandsækkene er gode til blandt andet udholdenhedstræning, vægttab og muskelvækst. Det er meget begrænset, hvad du ikke vil kunne bruge en sandbag til i forbindelse med træning, hvorfor det nærmest kun er din fantasi, der sætter grænser for, hvordan du kan og vil træne med en sandsæk, der er lavet med et specifikt formål, nemlig at den skal bruges til en eller anden form for træning.

En sandbag kombinerer træningsmulighederne, som du allerede kender fra kettlebell træning og vægtløftning.

 

Fordele ved at træne med sandbags:

  1. Kræver ikke meget plads
  2. Mulighed for at træne hele kroppen
  3. Mere afvekslende træning end med almindelige håndvægte
  4. Mulighed for mange forskellige øvelser
  5. Stimulerer dine stabilisatormuskler meget mere end almindelig vægttræning
  6. Fedtforbrænding
Næste indlæg Kettlebells: Historien bag den moderne kettlebell og dens mange fordele!