Den Vidunderlige Dumbbell - Historie, navneoprindelse og træningsøvelser!

Uanset hvilket fitnesscenter du sætter benene i, vil du uden tvivl støde på dumbbells i styrketræningsområdet. Det hører nemlig til det træningsudstyr, som er mest anvendt i fitness verdenen. Populariteten skyldes bl.a., at de er nemme at bruge til at opbygge og tone kropsmuskulatur - og så kan man stort set ramme alle muskler i hele kroppen med dumbbells. Men hvornår begyndte man at benytte sig af vidunder udstyret?

Historien om dumbbells

Man mener at konceptet dumbbells startede for næsten 2.000 år siden, da oldtidens grækere opfandt et stykke udstyr kaldet ‘haltere’ (halteres i flt.). 


De ligner dog umiddelbart ikke de dumbbells, vi kender i dag. Haltere var en halvmåneformet sten med et håndtag, som græske atleter bl.a. Brugte til at øge distancen på deres længdespring. Det estimeres, at man ved spring med vægtene kunne tilføje helt op til 17 centimeter på et 3 meters længdespring. 


I det 5. Århundrede f.Kr. var mange styrke entusiaster i det antikke Grækenland begyndt at inkludere halteres i deres træningsrutiner. Derfra voksede populariteten af redskabet i sådan en grad at ved det 2. Århundrede e.Kr., skrev den berømte læge Galen om nødvendigheden af at bruge halteres til at styrke kroppen til kamp og for at afværge sygdom. Selv brugte han dem til at træne sine gladiatorer.


Hvor stammer navnet dumbbells fra?

Det moderne navn dumbbell kommer imidlertid fra England i det 17. Århundrede. På dette tidspunkt brugte atleter kirkeklokker til at træne deres muskulatur og styrke. Eftersom at klokkerne larmede en del under træning, besluttede man sig for at fjerne midterstykket, så klokken blev tavs. Deraf stammer navnet dumbbell, som jo betyder ‘stum klokke’ oversat fra engelsk til dansk.


Tre effektive styrketræningsøvelser med dumbbells, som faktisk er oldgamle

Allerede I oldtidens grækenland havde man en idé om, hvordan man kunne forme og modellere på kroppen ved hjælp af fysisk udfoldelse. Gennem Antyllus har man bl.a. Fundet ud af tre øvelser, man lavede med halteres, stadigvæk bliver brugt den dag i dag. 


  • Bicep curls: Der er mange måder og variationer, hvorpå du kan træne biceps med dumbbells vægte. Vi kan ikke sige så meget om, hvordan det har foregået dengang, men nu er der variationer nok at vælge imellem. Du kan f.eks. Lave siddende/stående bicep curls, hammer curls eller preacher curls.

  • Lunges: De oldgræske lunges blev lavet med armene i vandret, strakt position, så skuldrene også blev aktiveret. I dag laves lunges ofte med lodrette arme, som hænger ned langs kroppen. Andre, nyere variationer af lunges med dumbbells kunne f.eks. være: Step-ups, side lunges eller gående/stående lunges.

  • Deadlift: Den sidste træningsøvelse som Antyllos nævner, er desværre meget vag i sin beskrivelse. Man mener dog, at der er tale om en variation af nutidens dødløft. Der også flere måder at lave dødløft på. Du kan bl.a. lave: stiff-legged deadlift/straight-leg deadlift, single leg deadlift, suitcase deadlift eller sumo deadlift. 

  • I dag er det meget nemmere at være opfindsom med sine træningsøvelser, da udstyret er mere stabilt og troværdigt. Haltere var nem at udforme, men afsindig svær at standardisere , da der var ikke samme garanti for vægtafvigelse og størrelsesforhold, som der er i dag. 

    Næste indlæg Airbike: Fitness Redskabet der virker